Vad gör en toastmaster?

brudbukett av linnéa bergqvist the wild rose

Att välja toastmaster är inte alltid det lättaste, kanske vet ni inte vad deras uppgift är? Här kommer tips!

Vad gör en toastmaster?
Toastmasters (eller toastmadams) uppgift brukar vara att styra talordningen. De planerar för dem som vill hålla tal under middagen så att det blir en lämplig ordning och tajming på talen. Vid rätt tidpunkt för ett tal gör sig toastmastern hörd och meddelar talaren och presenterar denne med någon mening (så att alla gäster förstår relationen till brudparet). En toastmaster kan även ha fler uppgifter, bland annat att hålla i välkomstskålen och samla in osa-svaren exempelvis.

Hur ska talen planeras in?
Det viktigaste är att talen synkas med hur maten serveras. För hur frustrerande kan det inte vara att just ha fått in varmrätten och då tvingas lägga ner besticken för att lyssna på ett långt tal? Därför är det  en bra idé för er toastmaster att prata med köket och serveringspersonalen i förväg för att samordna scheman.

Tänk på att inte planera in två tal precis efter varandra, det är inte så kul att vara talare nummer två efter ett kanske helt fantastiskt och känslosamt tal från exempelvis brudens far…. Och! Informera talarna om att hålla talen korta, tre minuter brukar vara perfekt.

Toastmastern har aldrig varit på bröllop…
Kanske har din toastmaster aldrig varit på ett bröllop? Det är inte något hinder. Alla bröllop är olika och alla brudpar har olika förväntningar på vad just deras toastmaster ska göra. Det allra viktigaste är att ni som brudpar är tydliga med vad ni vill att denne ska ta ansvar för.

Vem ska vi välja?
Välj en person som ni litar på och som känner er väl. Som toastmaster bör man inte lida av scenskräck då det krävs att man ska tala inför en samling människor. Det är också en stor fördel om toastmastern är välorganiserad och flexibel, alltså någon som utan panik kan klara av att lösa eventuella problem som kan uppstå.

Ska man ha fler en en?
Är det ingen i er bekantskapskrets som passar för uppgiften på egen hand? Då kan ni absolut ha två toastmasters som kan ansvara över olika uppgifter för att det inte ska bli för mycket. Dessa bör kunna samarbeta bra tillsammans och också sitta bredvid varandra på bröllopet för att lätt kunna prata ihop sig.

Glöm inte att tacka!
Glöm inte att visa er tacksamhet för att er toastmaster ställer upp för er. Kom ihåg att hen inte är något proffs som jobbar med detta varje dag, och därför kan ni inte förvänta er perfektion. Kanske kan ni tacka med en gåva?

Foto: Isabelle Hesselberg, 2 Brides Photography // Blommor: The Wild Rose

Har ni valt er toastmaster ännu? Hur tänkte ni när ni valde?
Kram!
Linnéa

1 Comment

  1. Linnéa K juni 20, 2017

    Vi frågade min syster. Dels har hon varit på många bröllop och dels har hon gjort lumpen som befäl men främst valde vi henne för att hon har en god förmåga att styra upp saker och hålla huvudet kallt. Sen är det såklart en trygghet i att hon känner oss väl. Det ska bli himla spännande att se hur hon sköter uppgiften i augusti. 🙂

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *