Varför behöver man en bröllopskoordinator?

claire-chris-3-jen_huang-005163-r1-006

Hej på er alla läsare! Det känns fantastiskt roligt att skriva mitt första inlägg här på Those Lovely Days. Även fast jag bloggat varje dag i snart 10 år så är det ändå lite pirrigt att se sina ord plubliceras någon annanstans. Linnéa har redan presenterat mig lite kort i ett tidigare inlägg så idag tänkte jag skriva om en fråga som jag väldigt ofta får, nämligen ”Varför behöver man en bröllopskoordinator?”. I USA sker knappt ett enda bröllop utan att en koodinator är inblandad men här i Sverige är det relativt nytt att anlita en bröllopskoordinator. Många har ingen riktig koll på exakt vad det är vi sysslar med. Så jag tänkte helt enkelt skriva om 5 anledningar till att det är guld värt att ha en koordinator involverad i ert bröllop: 

 

Slippa stressen & ha allt under kontroll

Ni som har kommit igång med planeringen vet hur mycket det är som ska göras och hur många detaljer som ska tänkas på. Alltid känner man en inre stress över att man har missat något! En bröllopskoordinator ger er personliga checklistor och ser hela tiden till att ni ligger rätt till i planeringen och att ingen detalj lämnas till slumpen. Ni kan känna er helt trygga med att allt är under kontroll och njuta av planeringen istället!

 

Vet vem som är vem

Givetvis ska ni ha de allra bästa leverantörerna där att hjälpa till på er dag, men hur vet ni vilka dessa är? Man kan lägga flera dagar på reserach utan att känna sig säker på sitt val. En bröllopskoordinator vet vem som är vem i branchen och kan rekommendera leverantörer som är både pålitliga och fantastiska på sitt jobb!

 

Spara in pengar

I Sverige anses det som en lyx att anställa en bröllopskoordinator då det som allt annat kostar pengar, men faktum är att man även tjänar pengar på att ta denna extra hjälp. Vi koordinatorer vet hur ni får ut så mycket som möjligt av er budget, vi vet hur ni undviker dyra (och vanliga) misstag, vi hjälper er att förhandla och ibland kan vi även erbjuda en del rabatter hos leverantörer som vi jobbar nära med.

 

Sparar tid

Ni som har gjort det vet. Att planera ett bröllop tar extremt lång tid och det kan vara riktigt knepigt att få ihop det med heltidsjobb och fritidsintressen. En bröllopskoordinator tar inte bara en stor del av planeringen från er utan gör även så att ni kan vara mer effektiva på den tid ni lägger ner! Istället för att maila fram och tillbaka med leverantörer och kolla över kontrakt kan ni fokusera på det roliga, som att provsmaka tårtan och testa brudklänningar!

 

Ha någon som är där på dagen

Räcker inte budgeten till att ha någon som är med er i planeringen? Överväg att ta in någon bara under dagen! Det är guld värt att låta föräldrar och nära vänner kunna vara gäster på festen, och inte tala om er själva! En bröllopskoordinator ser till att alla leverantörer gör vad de ska, att allt följer tidsschemat, att middagslokalen ser ut som ni önskat och fixar alla små bröllopskatastrofer som sker på vägen. Ni behöver inte ens veta om att de hände!

Foto: Jen Huang

Kram!
Fanny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *